måndag 17 februari 2014

Vinnarskallen - hur ser den ut?


"Att ha vinnarskalle är att sätta straffen och vinna matchen. Det är också att ta tag i surdegar på jobbet, att lyfta blicken mot högre mål, stå upp för sig själv i fikarummet, släppa ovidkommande saker, vara bäst när det gäller och våga gå sin egen väg."
Så skriver Olof Röhlander i sin bok Bli en vinnarskalle - en handbok i mental träning.

Nu när vi är i OS tider så är det intressant att följa deltagarnas aktioner och reaktioner.
Se på de vinnande lagen och de förlorande lagen.
Man behöver inte vara raketforskare för att notera : hållningen, ansiktsuttrycken samt språkbruken mm skiljer sig. Vad kan man mer notera?
Det är lättare, roligare och mer innehållsrikt att lyssna till vinnarna.

                                                                                                      
Vi människor dras till framgångsrika människor som magneter. Varför?
I alla tider har framgångsrika människor givit ordet respekt många ansikten.
När jag Googlar på "framgångsrika" människor så kommer bla den här artikeln upp:

5 saker framgangsrika manniskor gor fore klockan 8
Intressant att se vad vi vill veta vad de framgångsrika gör?


När vi följer våra vinnare i OS så häpnar vi över den enorma tiden, energin, glädje, svett och tårar de lägger ned för att lyckas komma till toppen.

Låt oss för ett ögonblick se på våra Egna liv - utifrån ett OS perspektiv.
Om fyra, 4 år - var är jag då?

  • Vad vill jag uppnå, erövra, uppleva och njuta av år 2018?
  • Hur lägger jag upp en plan för att nå dit?
  • Vilka hinder ligger framför mig?
  • Vad har jag för resurser och hjälp för att nå dit?
  • Vem vill jag vara då?
  • Vilka människor finns runt mig då?
  • Hur bor jag?

Etc - lista upp Dina drömmar och gör som proffsen - anlita en professionell coach.
Naturligtvis har en professionell coach också en professionell coach - jag vet var jag är år 2018 - den som lever som man lär får se :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar